Tips

De basis van social media in 5 stappen

Heb jij nog geen goede basis gelegd voor jouw social media? Met mijn 5-stappenplan komt het in orde!

Vrijwel iedere organisatie is tegenwoordig actief op social media. Logisch, want met relatief weinig middelen kan je veel publiek bereiken.

De keerzijde van deze laagdrempelige vorm van promotie is dat iedereen – van vrijwilliger in de zorg tot timmerman – opeens verstand van online marketing moet hebben. Een ontdekkingsreis die best veel tijd kost!

In mijn serie Tips leid ik je rond door Contentland en leg ik handige trucjes en belangrijke basiszaken eenvoudig uit.

In deze blog leer je:

✓ Hoe je relevante kanalen kiest
✓ Nooit meer zonder inspiratie zit
✓ Je content organiseert en plant
✓ Jouw content optimaal met de wereld deelt
✓ En wat je moet doen nadat jouw content online staat!

1. Kies relevante communicatiekanalen op basis van je doelen.

Durf te kiezen! Dat is mijn beste advies.

Te vaak zie ik organisaties die per se op een bepaald sociaal medium aanwezig willen zijn, terwijl dat medium helemaal niet relevant is voor hun doelgroep.

Helaas zie ik vrijwel nooit dat medewerkers over-enthousiast zijn om op LinkedIn te posten. Nee, de meeste organisaties hebben in hun hoofd dat ze óók actief op Instagram moeten zijn. Want dat hoort toch tegenwoordig?!

NEE!

Jij hoort aanwezig te zijn op de kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is! Als richtlijn heb ik dit schema voor je gemaakt.

Daarnaast moet je één ding heel goed beseffen: ieder medium heeft zijn eigen spelregels. Het is dus een slecht idee om de content voor Facebook rechtstreeks door te plaatsen op Instagram.

Ieder sociaal medium heeft zijn eigen spelregels!

Je kan beter uitblinken op één sociaal medium dan drie kanalen matig aanpakken.

Neem daarom de tijd om één kanaal goed op te bouwen voor je de stap zet naar een volgend medium.

En: vergeet je website niet! Steeds meer organisaties raken zodanig afgeleid door social media dat ze belangrijke informatie helemaal niet meer op hun eigen domein zetten. Dat is onwijs zonde, omdat er maar weinig mensen zijn die jouw complete Facebookpagina gaan doorspitten op zoek naar dat ene stukje informatie dat ze nodig hebben.

Stel jezelf de volgende vragen:
1. Op welk medium is mijn doelgroep aanwezig?
2. Wat is mijn doel met dit medium?
3. Wat voor content past bij dit medium in combinatie met deze doelgroep?

Bij content ga je áltijd uit van je doelgroep. Leef je in!

2. Blijf jezelf inspireren.

Gebrek aan inspiratie is de dood voor jouw ambities op social media. En erger: het leidt vaak tot hele slechte content keuzes. Investeer daarom in een inspiratie back-up plan!

Investeer in een inspiratie back-up plan

Wat je kan doen?
1. Maak een mindmap over jouw organisatie. Zo heb je een visueel overzicht van de enorme diversiteit waar jij over kan posten. Door de mindmap opnieuw te maken, krijg je vaak ook nieuwe ideeën!

2. Doe inspiratie op bij concullega’s. Bekijk ook voorbeelden uit andere steden of landen.

3. Maak foto’s van ALLES dat je leuk vindt en zet dit in een Inspiratiemap. Van mooie teksten tot opvallende advertenties.

4. Haak in op actualiteiten.

5. Stel een vraag aan je volgers.

6. Check welke berichten het best presteerden en maak vergelijkbare content.

7. Bedenk rubrieken.

8. Deel content van andere organisaties.

9. En mijn belangrijkste tip: investeer in goede basiscontent (zoals de blog die je nu leest). Eén goede blog kan wel tien posts op social media opleveren!

3. Organiseer en plan je content.

Uit de grond van mijn hart wil ik iedereen aanraden om NU METEEN DIRECT een gratis Trello account aan te maken.

Trello is dé gratis projectmanagement tool voor élk aspect van je leven.

Trello heeft mijn leven verbetert.

Ik wil jou overtuigen om Trello te gebruiken voor het organiseren en plannen van jouw content!

In deze instructievideo leg ik kort uit hoe je dat doet.

Wil jij ook gratis Trello? Klik dan hier!

Overigens heb ik geen aandelen of iets dergelijks, ik ben gewoon heel erg fan van Trello en zou niet weten waarom je je content nog op een andere manier zou willen plannen.

4. Stuur jouw content sprankelend de wereld in.

Social media lijkt laagdrempelig, maar goede content maken kost nu eenmaal tijd.

De opmaak van jouw post is ontzettend belangrijk

Als jij denkt dat je klaar bent na het schrijven van een leuke post en daar een toffe foto bij het gevonden, dan heb je ’t mis. De opmaak is minstens zo belangrijk!

Sterker nog, ik durf te stellen dat je met een niks-post die er top uitziet meer bereik hebt dan een goed verhaal dat er niet aantrekkelijk uitziet.

Kleine kans dat jouw content zo interessant is dat je publiek moeite wil doen om het tot zich te nemen. Help je volgers een handje en stuur jouw content sprankelend de wereld in!

Denk aan:
– Tijdstip van posten
– Actieve, korte zinnen
– Leestekens
– Witregels
Emoticons
– Opmaak van de tekst (dikgedrukt, capslock, schuin. etc.)
– Tags
– Hashtags
– Emotie (op Facebook)

5. En vergeet de follow-up niet!

YES! Jouw content ziet er gelikt uit en staat op je pagina. Nu is het tijd voor de after party.

Wat moet je doen?
1. Check sowieso of het bericht aanslaat. Heb je na een uur minder respons dan je gewend bent? Misschien is heb je niet het juiste moment gekozen. Af en toe mag je best iets verwijderen, om het de volgende ochtend alsnog te posten.

2. Beloon iedereen die de moeite neemt om te reageren op jouw content met minimaal een like en als het even kan met een reactie. Heb je heel veel reacties? Probeer dan niet overal precies dezelfde combinatie tekst + emoticon te reageren.

3. En evalueer tot slot hoe jouw content het heeft gedaan. Dit helpt je om volgende keer nóg betere content te maken!

Het is tijd om te schitteren! SUCCES!

Werkt dit stappenplan voor jou? Ik vind het leuk je ervaringen te horen!

Heb je behoefte aan 1-op-1 begeleiding? Lees hier over de mogelijkheden!

p.s.
Er is één blunder op Instagram die jij nooit wil maken. Welke dat is, lees je HIER.

Dit verhaal delen op:
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *